Aromaterapija

Fitoaromaterapija kod stresa

U današnje vrijeme puno se priča o stresu te se mogu pronaći razni savjeti kako si pomoći u periodima napetosti i nervoze. Stres povezujemo s osjećajem nemoći, ljutnje, frustacije, žalosti...i općenito s našim ubrzanim načinom života – puno obaveza, kratki rokovi, gužve na cesti, dugo radno vrijeme, brza hrana..

Što je stres?
Prvo što se trebamo zapitati je što zapravo strest jest? I da li je on zaista uvijek loš?
Ono što mi danas nazivamo stresom je prirodna reakcija odnosno prilagodba našeg organizma na situacije u kojim se osjećamo na bilo koji način ugroženim. Bez obzira da li smo u životnoj opasnosti na pogibeljnoj cesti ili nam šef daje nemoguće rokove, naše tijelo reagira na isti način – ono se priprema na trk ili borbu. Razvijeno tijekom evolucije, od vremena dok su naši preci još živjeli u spiljama i svakodnevno se izlagali po život opasnim situacijama, u trenutku opasnosti (stresa) mi možemo reagirati na dva načina: boriti se ili bježati (fight or flight).

Simptomi stresa
Što se događa u našim tijelima kada smo pod stresom, odnosno kako se pripremamo na našu reakciju borbe ili bijega?
Srž nadbubrežne žlijezde pojačano proizvodi dva hormona: adrenalin i kortizol koji ubrzavaju rad srca i disanje, stežu periferne krvne žile i preusmjeravaju krv u vitalne organe, povećavaju razinu šećera kako bi se vitalni organi nahranili. Uz to, imamo još neke klasične „simptome“ stresa: zjenice se šire, probava se usporava, eventualno se dlanovi znoje. Takva reakcija tijela je potrebna (i poželjna) jer bez njih ljudski rod ne bi opstao, već bi odavno izumrli jer ne bi se bili u stanju boriti (ili bježati) u trenucima opasnosti.
U današnje doba moderan čovjek ima iste reakcije kao i njegovi preci – jedino što nema reakcije bijega/borbe. Mi i dalje sjedimo u svojim uredima, domovima, vozimo se u automobilima – nedostaje fizički aspekt cjelokupnog procesa i adrenalin se ne troši nego ostaje u organizmu. Zbog toga ostajemo napeti dugo vremena.
Ako smo svakodnevno pod stresom i naše tijelo redovito prolazi kroz tu prilagodbu na opasnost, bez reakcije bijega ili borbe, posljedice mogu biti vrlo ozbiljne.

Posljedice stresa
Posljedice svakodnevnog i dugotrajnog izlaganja stresu mogu biti:
- bezvoljnost, umor, potištenost, nesanica, depresija;
- problemi s probavom, bolesti gušterače, Chronova bolest;
- povišeni krvni tlak, aritmija, tahikardija, infarkt;
- različite ovisnosti;
- masna koža i kosa;
- pad imuniteta, kao posljedica česte infekcije;
- karcinom, autoimune bolesti.

Kao što možete vidjeti iz popisa, svakodnevno izlaganje stresu može biti vrlo opasno.

Tjelovježba i sport
Obzirom da jedina stvar koja nedostaje u cijelom procesu stresa je reakcija bijega/borbe, način kako najučinkovitije izbjeći dugotrajne posljedice stresa se sam nameće – fizička aktivnost.
Podijelit ćemo fizičku aktivnost na dvije osnovne vrste – aktivnu i balansirajuću.

Aktivna (možemo je nazvati i agresivna) je odličan način za rješavanje akutnog stresa i najbolje je prakticirati dok nam je tijelo još u „stanju pripravnosti“ kako bi potrošili višak adrenalina. To su sportovi poput trčanja, plivanja, biciklizma, klizanja...
(U nedostatku mogućnosti da u trenutku stresa primjenjujemo ovakvu fizičku aktivnost, pokušajte s – vrištanjem. Koliko god da zvučalo čudno, to je vrlo učinkovit način da izbacite dio adrenalina iz organizma. Na primjer, možete vrištati u autu – samo nemojte zaboraviti barem malo otvoriti prozore).

Joga_protiv_stresaDrugu vrsta fizičke aktivnosti treba primjenjivati dulje vrijeme kako bi bilo učinka, i odličan je način da se tijelo (i um i duh) pripreme za eventualnu situaciju koja ugrožava, te da ne reagiramo toliko burno. To su aktivnosti koje nas uravnotežuju – dobar primjer toga je joga. Jedan dio joge koji je vrlo važan u ovom slučaju je naučiti ispravno, duboko disati.
U trenucima stresa, pokušajte duboko i svjesno disati tako da pri udahu prvo ispunite trbušnu šupljinu i nastavite puniti pluća, a pri izdahu prvo ispraznite pluća i na kraju trbušnu šupljinu.

Treba još i uzeti u obzir da česta posljedica cjelodnevnog izlaganja stresu je tzv. psihički umor, koji znamo protumačiti kao fizički umor pa nam je prvi impuls, naravno, fizički se odmoriti. Ali, nakon radnog dana puno je bolje prošetati se pola sata prije spavanja umjesto da odmah idemo spavati. Tako ćemo umanjiti simptome i posljedice stresa, a san će doći prirodnije, bit će čvršći i više okrepljujući.

Najbolje sredstvo protiv stresa – živite zdrav život
Da, puno lakše reći nego zaista primjenjivati...Svejedno ćemo Vas podsjetiti što to znači. Kao prvo i skoro najvažnije je zdrava prehrana. Puno voća, povrća, žitarica, raznovrsne i sezonske prehrane, ne preskakati doručak, umanjiti ili potpuno izbaciti prženu, presoljenu i masnu hranu, te gazirane napitke.
Zatim, pijte dovoljno tekućine, a najbolji izbor je voda.
Dovoljno spavajte – minimalno 7 sati dnevno.

I još ćemo kratko spomenuti nešto vrlo važno – shvaćanje života i životnih malih i velikih problema. Razina stresa je kod svakoga drugačija, a to sve ovisi i o tome kako shvaćamo život i sve probleme, iskušenja, male lekcije ili velike škole koje nam on donosi. Zapitajte se – što je zapravo smak svijeta u mom životu? Što je vrijedno uzrujavanja, što je vrijedno da u konačnici, za nekoliko godina, obolim od neke ozbiljne bolesti? Kolona automobila koja se ne kreće i svi trube? Nerazumni rokovi na poslu? Susjedov pas koji laje? Muž koji nikako da shvati da daska wc-a treba biti spuštena? U svakoj stresnoj situaciji imate dvije opcije: ili je možete i želite promijeniti (onda to i učinite), ili je ne možete ili ne želite promijeniti (pa se onda nemojte uzrujavati oko toga).

Kako fitoaromaterapija može pomoći?
Fitoaromaterapija nam pomaže na dva načina:
1. ublažava akutni stres (umanjiti reakciju tijela);
2. prilagođava tijelo na promjene (kako ne bi tako burno reagirali na stres).
Djelovanje terapije može varirati od blagog učinka (čajevi, inhalacije), pa sve do snažnog i trenutačnog olakšanja (dermalno, oralno).

Čajevi (odnosno infuzi i dekokti) Čajevi_protiv_stresa
Ispijanje čajeva je ukusan način ublažavanja blagog i srednje jakog stresa. Potrebno je samo prilagoditi doziranje potrebama.
Ako pijete veće količine čaja na dan (litru i više), tada ih pripremite tako da od dvije čajne žličice droge napravite 2-2,5dcl čaja.
Ako želite terapeutske doze (što automatski znači i jače djelovanje), tada je potrebno 2 jušne žlice droge na 2,5dcl vode.
Čaj napravite prema uputama na kutiji (ambalaži) – za infuze prelijete drogu kipućom vodom, poklopljeno ostavite 10-20 minuta, te procijedite. Dekokte je potrebno kuhati 5-10 minuta te nakon toga ostaviti poklopljeno 10-20 minuta, nakon čega se čaj procijedi. Tako spremljen čaj pijte tri puta na dan, svaki puta svježe napravljen.

Primjeri čajeva koji umiruju su: matičnjak, kamilica, lavanda, lipa, limunovac, odoljen.

Oshadhi_hidrolat_ruza_protiv_stresaNa sličan način možete koristiti i hidrolate. Vrlo jednostavno u bocu vode ulijte maksimalno 30mL odabranog hidrolata (ili mješavinu nekoliko njih) i to polako ispijajte tijekom dana. Hidrolati odabira za smirenje su: rimska kamilica, lavanda, neroli, ruža.

Inhalacije eteričnim uljima
Pod inhalacijama se podrazumijeva – udisanje eteričnih ulja.
To može biti inhalacija pomoću difuzera (važno je da se koriste difuzeri kod kojih nema zagrijavanja ulja), ali ulja možete udisati i tako da ih jednostavno nakapate na neki prirodan materijal (komadić drveta, gline, ili jednostavno na papirnatu maramicu). Ulja možete „mirisati“ i direktno iz bočice. Bitno je samo da se potpuno okružite uljima u trenucima stresa.

Mogu se koristiti sva ulja iz popisa, ali predložit ćemo nekoliko „favorita“: prava lavanda, crvena mandarina, slatka naranča, geranij, ylang-ylang, petit grain gorke naranče.

Možete koristiti samo jedno ulje, ili kombinaciju nekoliko njih.

Dermalna primjena eteričnih ulja
Dermalna primjena ima jači učinak od inhalacija, a treba uzeti u obzir i da svako dermalno nanošenje eteričnih ulja na kožu odmah uključuje i inhalaciju. Postoji nekoliko načina kako možemo eterična ulja primijeniti dermalno.

Ulje za njegu tijela, ulje za masažu
Pripremimo li ulje za tijelo s umirujućim eteričnim uljima, djelovat ćemo ne samo smanjenje stresa, nego pomnim odabirom biljnih ulja ćemo i njegovati kožu.
Primjena je vrlo jednostavna: ulje nanesemo na kožu cijelog tijela i dobro utrljamo. Najbolji način je nanijeti ulje odmah nakon tuširanja ili kupanja, na još vlažnu kožu – tako će se ulje bolje i brže upiti (time je i početak djelovanja brži) , te koža neće biti masna. Ovisno o tome da li se obično tuširate ujutro ili navečer, možete odabrati koja eterična ulja ćete koristiti.
Biljna ulja mogu biti razna: badem, makadamija, lješnjak, suncokret itd.              

Aromaterapijske masaže
Masaže su odlično sredstvo umanjivanja stresa, ali i puno više od toga. Redovitim masažama činimo puno za svoje zdravlje jer one ne samo da opuštaju, nego i potiču krvnu i limfnu cirkulaciju, smanjuju napetost u živčanim vlaknima, ubrzavaju metabolizam i općenito poboljšavaju rad unutarnjih organa. Ako se pri masaži još i primjenjuju kvalitetna i dobro odabrana eterična ulja (prava aromamasaža), tada je to potpuna terapija.

Tražeći odgovarajuće salone za masažu, vjerojatno ste primijetili da većina njih nudi i aromamasažu. Budite oprezni. U vrlo malom broju salona i centara koriste kvalitetna eterična ulja, uz stručnu osobu sa znanjem aromaterapije koja bi pripremila mješavinu za masažu. Iako pojam „aromamasaže“ zvuči vrlo privlačno, ponekad je daleko bolje da Vas dobar maser izmasira i s nekim običnim uljem (ako masira jako dobro), nego da dobijete masažu lošim, patvorenim ili sintetskim uljima, uz veću cijenu i lažno uvjerenje da ste upravo bili na terapiji. Isto tako, u većini salona se neće protiviti ako donesete vlastito ulje za masažu, i to je možda najbolje rješenje. Pronađite dobrog masera/maserku, ponudite svoje ulje koje ste spravili prema svojoj recepturi od kvalitetnih ulja i tada ćete dobiti kompletnu uslugu.

Lokalno nanošenje eteričnih ulja
Često je spas za akutni stres jednostavno nanošenje čistih eteričnih ulja na zapešće ili solarni pleksus. Trebate jedino biti pažljivi ako Vam je koža osjetljiva da ne bi došlo do iritacije– u tom slučaju možete eterična ulja razblažiti u nekom biljnom ulju, na primjer maceratu nevena koji umanjuje iritacije.
Možete koristiti bilo koje ulje iz popisa, a preporučena ulja za takvo nanošenje su: crvena mandarina, prava lavanda, rimska kamilica, petit grain gorke naranče, ylang-ylang ekstra superior, neroli.
Dakle, najjednostavnije je uvijek imati sa sobom bočicu umirujućeg eteričnog ulja i prema potrebi nanositi. Možete si napraviti i mješavinu, pa će Vam takva sinergija koristiti i kao ugodan, smirujući parfem :-)
Ukoliko želite eterična ulja razblažiti biljnim uljem, tada možete staviti 10-50% eteričnih ulja u biljnom ulju (u tom slučaju najbolje je odabrati jojobu koja je vrlo stabilno ulje, a istovremeno nema mirisa, pa se neće miješati s mirisom sinergije eteričnih ulja).

Kupke kupke
Kupka sama po sebi djeluje vrlo umirujuće, a uz dodana eterična ulja je zaista pravi spa doživljaj.
Eterična ulja uvijek trebate emulgirati, nemojte ih nikada samo nakapati u vodu. U tom slučaju, eterična ulja zbog svoje oleofilnosti se mogu doslovce prilijepiti za kožu i izazvati iritaciju ili oštećenje kože.
Najbolje i najpovoljnije sredstvo za emulgiranje eteričnih ulja za kupku je sojino vrhnje, koje možete nabaviti u skoro svakom dućanu. Priprema kupke je vrlo jednostavna: u 100mL sojinog vrhnja dodajte do 40 kapi eteričnog ulja, dobro izmiješajte i ulijte u vodu za kupanje netom prije nego što uđete u kadu. I tada samo treba pokušati isprazniti misli i uživati :-)

Kao i do sada, možete napraviti kombinaciju bilo kojih ulja iz popisa koje želite, ili napravite samo kupku od jednog ulja (na primjer lavanda, ili mandarina, ili petit grain gorke naranče).

Oralna primjena eteričnih ulja
Ovo je najdjelotvornija terapija koja će pomoći i kod najjačeg stresa. Postoji niz ulja koja se mogu primjenjivati oralno. Oralna terapija eteričnim uljima može trajati nekoliko mjeseci, ili se može primjenjivati jednokratno, kod snažno izraženog, trenutačnog stresa. Za doziranje, način primjene i eventualne kontraindikacije obratite se stručnom aromaterapeutu.

Popis eteričnih ulja smirujućeg djelovanja
Prije nego se odlučite za bilo koju od navedenih terapija, molimo da svakako pročitate kratak tekst o kvaliteti eteričnih ulja

Bergamot (Citrus bergamia)
- stres, nesanica, nervoza
Primjena: oralno i dermalno
Oprez: Ulje je fototoksično. Dodati maksimalno 0,4% u mješavinama prije izlaganja suncu.

Grejp (Citrus x paradisi)
- blago antidepresivno djelovanje
Primjena: dermalno i oralno
Oprez: Ulje je fototoksično. Dodati maksimalno 4,0% u mješavinama prije izlaganja suncu.

Geranij (Pelargonium graveolens)
- umiruje CNS
- stres, nervoze, sezonski umor
Primjena: dermalna

Kadulja, muškatna (Salvia sclarea)
- umor praćen nervozom
- stimulira CNS
Primjena: dermalna i oralna
Kontraindikacije: mastoze, estrogen ovisni tumori, terapija antiestrogenima, terapija oralnim kontraceptivima, ne koristiti u trudnoći

Kamilica, rimska (Anthemis nobilis, Chamaemelum nobile)
- sedira, djeluje protiv napetosti, nervoza, nesanice
- hiperaktivnost kod djece (inhalacijski ili dermalno)
Primjena: oralna, dermalna

Kurkuma (Curcuma longa)
- djeluje adaptogeno (pomaže prilagodbi organizma u prijelaznim razdobljima)
Primjena: oralna i dermalnaOshadhi lavanda protiv stresa

Lavanda, prava (Lavandula officinalis, L. vera, L. angustifolia)
- sedativ, hipnotik, hipotenziv
- nervoze, nesanice, tjeskobe
Primjena: oralno, dermalno
Napomena: Jedino lavanda dobivena produljenom destilacijom ima potpuno umirujuće djelovanje. Oprez: prava lavanda dobivena produljenom destilacijom je blago fototoksična.

Lavandin klon super (Lavandula x hybrida)
- vrlo slično djelovanje kao i prava lavanda

Mažuran (Origanum majorana)
- snižava krvni pritisak
- umiruje + centralni analgetički učinak
- tahikardije, nervoze, stres
Primjena: oralno i dermalno
Oprez kod niskog tlaka.

Oshadhi_mandarina_protiv_stresaMandarina, crvena (Citrus reticulata)
- smiruje, djeluje hipnotički
- nesanica, stres, depresija; probava
Primjena: dermalno i oralno
Ulje mandarine nije fototoksično.

Matičnjak, melisa (Melissa officinalis)
- snažno djeluje protiv napetosti i stresa
- nesanica, histerični napadi, tjeskoba
- stresne tahikardije
Primjena: dermalna i oralna

Miloduh, puzajući (Hyssopus officinalis var. decumbens)
- depresije praćene čestim izmjenama nervoze
- tjeskoba
Primjena: oralno, dermalno

Naranča, gorka (Citrus aurantium)
- smiruje
- tjeskoba, nervoza, napetost
Primjena: oralno i dermalno
Oprez: Ulje je fototoksično. Dodati maksimalno 1,4% u mješavinama prije izlaganja suncu.
Kontraindikacije: oralna primjena kod čira na želucu i dvanaesniku

Naranča, gorka, petit grain (Citrus aurantium)
- smiruje
- nervoze, svi oblici psihičkih tegoba nastalih zbog kroničnih infekcija
Primjena: dermalna i oralna

Naranča, slatka (Citrus sinensis)
- nervoze i stres; probava
Primjena: dermalna i oralna

Neroli (Citrus aurantium)
- snažan antidepresiv
- stimulira CNS
- umor, depresija, stres
Primjena: dermalna
Kontraindicirano za trudnice.

Nard (Nardostachys jatamansi)
- izrazito smirujući učinak
- nervoze, stresne tahikardije
Primjena: dermalna
Oprez: ne koristiti s antidepresivima

Tamjanovac, arapski (Boswellia carteri)
- izrazito sedativno djelovanje
- nervoze i depresije
Primjena: dermalna

Ravensara - madagaskarski kamforovac (Cinnamomum camphora)
- neurotonik, smiruje CNS
- nesanica
Primjena: dermalno i oralno

Vetiver (Vetiveria zizanoides)
- smiruje CNS
Primjena: dermalna

Ylang-ylang (Cananga odorata)– frakcije ekstra superior, ekstra i I
- djeluje anksiolitički, hipotenzivno, blago euforički
- stresne tahikardije, povišen krvni tlak
Napomena: ostale frakcije ylang-ylanga (II, III) ne djeluju toliko umirujuće
Primjena: dermalna, oralna uz oprez
Kontraindikacije: niski krvni tlak

Tekst napisala: Vlatka Mileusnić